Wniosek wypełniają osoby fizyczne lub prawne, które zamierzają wyciąć drzewa lub krzewy z terenu nieruchomości. Wycięcie może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków.
Nie jest wymagane zezwolenie na usunięcie drzew:
- owocowych,
- na plantacjach drzew i krzewów,
- których wiek nie przekracza 5 lat,
- usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z wałów przeciwpowodziowych,
- które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację
- urządzeń kolejowych
Zezwolenia może być uzależnione od przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami.